آمار اوليه قربانيان اعتراضات ضدحكومتى در ايران؛ 36 كشته و هزاران بازداشتى

برخی نقاط تهران و در چند شهر از جمله ساوه زنان معترض با برداشتن روسری در اعتراض به حجاب اجباری، اقدام به سوزاندن روسری‌های خود کردند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
6 دقيقه (Reading time)

با ادامه اعتراضات گسترده مردمی برای ششمین شب به قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد، سازمان حقوق بشر ایران جمعه 1 مهر از کشته‌شدن دست‌کم 36 شهروند معترض در شهرهای مختلف ایران خبر داد.

به‌رغم قطع اینترنت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی توسط حکومت ایران، ویدیوهای زیادی از اعتراضات گسترده طی روز و شامگاه پنج‌شنبه در شهرهای کشور منتشر شده است.

اراک، اهواز، تهران، خرم آباد، اشنویه، سنندج، مشهد، آبادان و چندین شهر دیگر شب گذشته شاهد درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و یگان ویژه بود.

منطقه کیان‌پارس اهواز شب گذشته به صحنه درگیری معترضان با نیروهای پلیس تبدیل شد.

تظاهرکنندگان در تهران‌پارس شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و در میدان تجریش هم شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده شد.

در برخی نقاط دیگر تهران و در چند شهر از جمله ساوه زنان معترض با برداشتن روسری در اعتراض به حجاب اجباری، اقدام به سوزاندن روسری‌های خود کردند.

همزمان با این اعتراضات سپاه پاسداران با صدور بیانیه و تهدید معترضان، این اعتراضات را «توطئه سازمان‌یافته دشمن علیه ارکان امنیت‌آفرین کشور» خواند و خواستار «برخورد قاطعانه» قوه قضائیه با معترضان شد.

ستاد خبری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم برای بازداشتن مردم ایران از حضور در اعتراضات توسط اپراتور تلفن همراه ایرانسل به ارسال پیام‌های هشدار و تهدیدآمیز اقدام کرد.

خبرهایی هم از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی منتشر شده است.

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران هم خواستار عدم مشارکت ارتش در سرکوب مردم شد و همزمان حمله به بانک‌ها و زنان محجبه را نقشه نیروهای امنیتی دانست.

عادل فردوسی‌پور، مجری سابق برنامه ورزشی 90 نیز از اعتراضات اخیر در ایران حمایت کرد. او با انتشار ویدیویی خواستار پاسخ‌گویی حکومت به «مطالبات به‌حق» مردم و پرهیز از «خشونت و محدودیت» علیه معترضان شد و از حکومت خواست «صدای مردم» را بشنود.

هشتگ مهسا امینی نیز در توییتر از مرز 30 میلیون گذشت و به رکوردی بی‌سابقه در این شبکه اجتماعی دست یافت.

گروه هکری انانیموس (ناشناس) هم سایت گرداب متعلق به سپاه پاسداران را به‌دلیل «نشر تصاویر دختران و پسران آزادیخواه ایران» از دسترس خارج کرد. این گروه‌ پیشتر وبسایت‌های حکومتی و وبسایت اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را از دسترس خارج‌ کرده بود.

محکومیت‌ بین‌المللی

در همین رابطه، شماری از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در نامه‌ای اعلام کردند که با توجه به اعتراضات گسترده در ایران و قطع اینترنت، از ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری خواستند تا به ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس اجازه دهد امکان ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای ایرانیان فورا فراهم کند.

نامه نمایندگان کنگره که به ابتکار کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه، و تام مالیناوسکی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده تهیه شده، به وزیر خزانه‌داری، تاکید کرده است که برای دسترسی ایرانیان به اینترنت باید همه موانع اداری فورا برداشته شود.

در ادامه اعلام مواضع مقامات برجسته جهان به اعتراضات ایران، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتر نوشت: «صدای شجاعانه مردم ایران در سراسر جهان شنیده شد. کنگره آمریکا در سوگواری برای مرگ وحشتناک مهسا امینی به آنها می‌پیوندد. تهران باید به خشونت و کارزار سیستماتیک بدرفتاری علیه زنان و دختران پایان دهد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شامگاه پنجشنبه در توییتر نوشت: «همانطور که رئیس جمهور بایدن روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت، ایالات متحده از زنان شجاع ایران که برای حقوق اساسی خود به تظاهرات مسالمت‌آمیز اقدام کردند، حمایت و سرکوب وحشیانه حکومت ایران را محکوم می‌کند.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز از حکومت ایران خواست به سرکوب معترضان پایان دهد و حق آزادی بیان مردم را محترم بشمارد. ترودو پنج‌شنبه در توییتر نوشت: «کانادا از مردمی که برای ابراز عقاید خود صلح‌آمیز در ایران تظاهرات می‌کنند قویا حمایت می‌کند. ما از رژیم ایران می‌خواهیم به سرکوب آزادی بیان پایان دهد و آزار و تبعیض مداوم علیه زنان را متوقف کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم پلیس امنیت اخلاقی و 7 تن ازمقامات امنیتی ایران را به‌دلیل «آزار و خشونت علیه زنان ایرانی و نقض حقوق معترضان» تحریم کرد. در پی این تحریم کلیه دارایی‌ و اموال این افراد و نهادها در آمریکا مسدود شده، افراد مرتبط با این نهادها و کسانی‌ که تحریم شده‌اند حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت. موسساتی که با این افراد و سازمان ها مراوده مالی داشته باشند نیز مجازات خواهند شد.

از سویی، شهروندان و فعالان سیاسی ایرانی در خارج از کشور از جمله کانادا‌ و نیوزلند ضمن همدردی با قتل مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد، با برگزاری تجمع از معترضان در سراسر ایران اعلام حمایت کردند.

مکانیزم مستقل تحقیقاتی

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد، رهبران جهان که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور دارند باید فورا از درخواست تاسیس یک مکانیسم مستقل تحقیقاتی و پاسخگویی بین‌المللی برای رسیدگی به بحران مصونیت ناقضان حقوق بشر از مجازات در ایران، حمایت کنند.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «فوران خشم و همدلی جهانی در مورد مرگ مهسا امینی باید با گام‌های محکم از سوی جامعه بین‌المللی برای مقابله با بحران مصونیت سازمان‌یافته ناقضان حقوق بشر از مجازات در ایران همراه شود.»

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید