واشینگتن از چین برای متوقف کردن حملات حوثی‌ها در دریای سرخ کمک طلبید

مشاور امنیت ملی آمریکا از وزیر خارجه چین خواست که پکن از نفوذ خود بر ایران را برای متوقف کردن حملات حوثی‌ها علیه کشتیرانی در دریای سرخ به‌کار گیرد

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد کاخ سفید، شنبه 7 بهمن، اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از چین درخواست کمک کرده تا «نفوذ» خود بر ایران را برای «متوقف کردن» حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ به‌کار گیرد.

این مقام ارشد کاخ سفید با بیان این‌که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، این مساله را در جریان مذاکراتی که به تازگی در بانکوک با وانگ یی، وزیر خارجه چین انجام داده، مطرح کرده است، افزود:«پکن به ما اطلاع داد که این موضوع را با ایران در میان خواهد گذاشت، اما ما در واقع آن‌چه اتفاق می‌افتد را می‌بینیم و به نظر می‌رسد که این حملات ادامه دارد.»

در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گزارش داد که سالیوان، وانگ یی، وزیر خارجه چین، را تحت فشار گذاشته تا نفوذ پکن را برای کمک به جلوگیری از پشتیبانی ایران از گروه حوثی به‌کار گیرد.

این مقام آمریکایی با بیان این‌که پکن به واشینگتن گفته است که این مسئله را با تهران در میان می‌گذارد، افزود: «ایالات متحده منتظر آن است تا بداند که آیا چین این کار را انجام می‌دهد یا خیر و این‌که این ارتباط‌گیری تا چه میزان تاثیرگذار خواهد بود».

گفتنی است که دیدارهای دو روزه دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی و چینی در بانکوک، پایتخت تایلند انجام شد.

به‌دنبال حمله شبه‌‌نظامیان حوثی به یک نفتکش بریتانیایی در خلیج عدن که باعث آتش گرفتن آن شد، نیروهای آمریکایی در سحرگاه شنبه با انجام حملاتی یک پایگاه حوثی‌ها را در یمن هدف قرار دادند.

ایالات متحده، همچنین یک موشک بالستیک ضدکشتی را که از «مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن» به سمت یک کشتی نظامی آمریکایی در خلیج عدن شلیک شده بود، سرنگون کرد.

نزدیک به دو ماه است که حوثی‌ها به کشتیرانی تجاری در دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب حمله می‌کنند.

در تلاش برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات و تهدیدهای حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن و به‌منظور حفاظت از کشتیرانی و دفاع از آزادی دریانوردی در آبراه استراتژیک دریای سرخ که شریان تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، علاوه بر ایجاد ائتلاف چندملیتی «پاسداری از رفاه»، نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با انجام سلسله حملاتی پایگاه‌‌های نظامی حوثی‌ها را در استان‌های یمن بمباران کردند.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید