واکنش شخصیت‌های سیاسی، هنری و مذهبی به کشتار سوختبران بلوچ

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
3 دقيقه (Reading time)

در ادامه ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در سیستان و بلوچستان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، هنری و مذهبی به همراه سازمان‌های حقوق بشری به کشتار سوختبران بلوچ، واکنش نشان دادند.

برخی از هنرمندان ایرانی ازجمله کاریکاتوریست‌ها در واکنش به کشتار سوختبران بلوچ در مرز سراوان با کشیدن تصویری از مظلومیت سوختبران با آن‌ها همدردی کردند و برخی از شخصیت‌های سیاسی با صدور بیانیه‌ای این رفتار حکومت ایران را محکوم کردند.

«بهنام محمدی» کاریکاتوریست ایرانی در واکنش به کشتار سوختبران بلوچ و رفتار نیروهای انتظامی با این افراد، کاریکاتوری با طرح «رفتار دوگانه خامنه‌ای با کشورهای سوریه و ونزوئلا و مردمان سراوان» را به تصویر کشیده ‌است.

در زاویه‌ای دیگر «مانا نیستانی» کاریکاتوریست معروف ایرانی در تصویری تحت عنوان «مزاحم نشوید سپاه مشغول کار است» ،کشتار سپاه در سیستان و بلوچستان را به چالش کشیده است.

بسیاری از کاربران فضای مجازی با ترند کردن هشتگ‌های «#سراوان_تنها_نیست، #سراوان، #سوخت‌بر» کشتار سوختبران بلوچ را محکوم کردند.

رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران در حساب کاربری توئیتری خود نوشت: «سوخت‌بری انتخاب هم‌میهنان بلوچ مظلوم ما در سیستان و بلوچستان نیست. این جمهوری اسلامی است که مردم محروم استان‌های مرزی ایران را به کارهای خطرناکی چون سوخت‌بری و کولبری وادار کرده و خود نیز آنها را به گلوله می‌بندد.»

فائزه هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورا دربارهٔ اعتراضات اخیر مردم سیستان و بلوچستان و برخورد حکومت با آن‌ها گفته ‌است که«سیاست‌های حکومت را عامل ایجاد شغل سوخت‌بری و محرومیت استان سیستان و بلوچستان می‌داند و منافع ملی، حقوق و معیشت مردم برای حکمرانان ایران در اولویت نیست و آن‌ها تنها به بقای خود و حکومت‌شان می‌اندیشند.»

مریم رجوی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که «درود بر مردم قهرمان سراوان که در برابر ظلم و ستم و تبعیض دیکتاتوری دینی بپا خاسته‌اند. این تنها راه مردم ایران برای به‌دست آوردن حقوقشان در برابر رژیم تبهکار آخوندی است.»

وی از عموم جوانان خطه سیستان‌وبلوچستان خواست که به حمایت از مردم سراوان برخیزند.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به کشته و زخمی شدن سوخت‌بران در منطقه مرزی سراوان اعتراض کرده‌است؛ و تیراندازی به سوخت‌بران را «جنایت» نامیده ‌است. او ضمن محکوم کردن این اقدام گفته ‌است که «از مسئولین درخواست دارم در سریع‌ترین زمان ممکن عاملان این حادثهٔ دردناک را محاکمه و مجازات» کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز طی نامه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کشتار حداقل 10 سوختبر بلوچ را «بی‌رحمانه» توصیف کرد و خواستار رسیدگی به این کشتار و سرکوب مردم بلوچ شد. در این نامه آمده‌است که «خبرهای تکان‌دهنده‌ای از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه و محروم سراوان موجب نگرانی جامعه ایران شده‌است».

گفتنی است که سپاه پاسداران باهدف دور زدن تحریم‌ها به‌طور گسترده به قاچاق بنزین و گازوئیل مشغول است و حتی فرودگاه‌ها و اسکله‌های غیرقانونی زیادی برای انجام نظام‌مند قاچاق در اختیار دارد. پیشتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسبق ایران نیز دردیداری با سرداران سپاه پاسداران مستقیماً آنها را «برادران قاچاقچی» خطاب کرده بود.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید