حضور نظامیان ایرانی و حزب‌الله در یمن برای پشتیبانی از حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

به گفته منابع «روتیرز» ایران پهپاد و موشک‌های کروز در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
5 دقيقه (Reading time)

چهار منبع منطقه‌ای و دو منبع ایرانی فاش کردند که تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و گروه حزب الله لبنان برای کمک به هدایت و نظارت بر حملات حوثی‌ها به کشتیرانی در دریای سرخ در یمن حضور دارند.

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از چهار منبع منطقه‌ای گزارش داد که ایران، حوثی‌ها را تسلیح، آموزش و تامین مالی کرده و پس از حمله جنبش حماس تحت حمایت ایران به اسرائیل در 7 اکتبر، و آغاز جنگ در غزه، تهران پشتیبانی تسلیحاتی خود از این گروه یمنی را افزایش داده است.

پهپادها و موشک‌های کروز

این منابع همچنین افزودند که تهران پهپادهای پیشرفته، موشک‌های کروز ضدکشتی و بالستیک که می‌توانند با دقت اهداف خود را مورد اصابت قرار دهند، و موشک‌های میان‌برد در اختیار حوثی‌ها قرار داده است که تا از ماه نوامبر با ادعای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه به هدف گرفتن کشتی‌های تجاری اقدام کنند.

بنا به اظهار همه این منابع فرماندهان و مستشاران نظامی سپاه پاسداران ایران مستقر در یمن با به کارگیری تجربیات، داده‌ها و گزارش‌های اطلاعاتی از حوثی‌ها در شناسایی کشتی‌ها پشتیبانی می‌کنند تا مشخص شود که کدام یک از ده‌ها کشتی که روزانه از دریای سرخ عبور می‌کنند به مقصد اسرائیل می‌روند تا آنها را مورد حمله قرار دهند.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بارها در کنفرانس‌های مطبوعاتی هفتگی دست داشتن تهران در حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را تکذیب کرده است.
در این راستا محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز هرگونه دخالت ایران یا حزب‌الله در کمک به حملات مستقیم در دریای سرخ را رد کرده است.

این سخنگو در ادامه گفت که هدف این گروه هدف قرار دادن کشتی‌های در حال حرکت به مقصد اسرائیل بدون وارد کردن خسارات جانی یا مالی عمده است. او همچنین افزود: ira«حملات آمریکا و بریتانیا به یمن این گروه را مجبور به عقب‌نشینی نخواهد کرد».

محمد عبدالسلام، همچنین تصریح کرد: «ما منکر این نیستیم که با ایران رابطه داریم و از تجربه این کشور در زمینه تولید، زیرساخت‌های نظامی دریایی و هوایی و غیره بهره برده‌ایم اما تصمیمات گرفته شده تصمیم‌های مستقل یمنی است که هیچ ربطی با هیچ طرف دیگری ندارد.»

راهنمایی و مشاوره

در همین راستا، یکی از مقامات امنیتی نزدیک به ایران گفت: «حوثی‌ها پهپادها، موشک‌ها و هر آنچه را که در مبارزه با اسرائیل نیاز دارند، در اختیار دارند، اما در رابطه با مسیرهای کشتیرانی و کشتی‌ها به راهنمایی و مشاوره نیاز داشتند، که تهران آن را در اختیار این شبه‌نظامیان قرار می‌دهد.»

این مقام امنیتی در مورد نوع مشاوره‌ای که تهران به حوثی‌ها ارائه می‌کند، گفت: «این مشاوره شبیه به نقش مستشاری ایران در سوریه است که حول محور آموزش و نظارت بر عملیات در صورت نیاز است».

او در ادامه افزود: «اکنون گروهی از اعضای سپاه پاسداران ایران در صنعا برای کمک و پیشبرد عملیات‌ها حضور دارند.»

آموزش نظامی

یک منبع آگاه ایرانی نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت: «سپاه پاسداران به حوثی‌ها آموزش نظامی (در مورد کاربرد سلاح‌های پیشرفته) ارائه می‌کند.»

او در این‌باره افزود: «گروهی از اعضای حوثی ماه گذشته در ایران حضور داشتند و در یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در مرکز ایران آموزش دیدند تا با فناوری‌های جدید و استفاده از موشک‌ها آشنا شوند.»

این منبع تصریح کرد که فرماندهان ایرانی همچنین به یمن سفر کردند و یک مرکز فرماندهی در صنعا، پایتخت این کشور، برای حملات دریای سرخ ایجاد کردند که توسط یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران مرتبط با یمن اداره می‌شود.

یک منبع بلندپایه منطقه‌ای متخصص در امور ایران که نخواست نامش فاش شود، گفت: «تصمیم سیاسی در تهران گرفته می‌شود، در حالی که گروه حزب‌الله مدیریت و موقعیت حوثی‌ها در یمن را بر عهده می‌گیرد.»

نقش ایران

واشینگتن ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران نقش مهمی را در برنامه‌ریزی عملیات‌ها برای هدف گرفتن کشتیرانی در دریای سرخ ایفا می‌کند و گزارش‌های اطلاعاتی آن در توانمندسازی شبه‌نظامیان حوثی برای هدف قرار دادن کشتی‌ها مهم است.

حملات حوثی‌ها به روند کشتیرانی بین‌المللی بین آسیا و اروپا که از طریق تنگه باب المندب در نزدیکی یمن صورت می‌گیرد آسیب رسانده است. طولانی شدن مسیر دریایی با اجتناب از کانال سوئز و دور زدن دماغه امید نیک بر قیمت تمام شده کالاها و خدمات در جهان تاثیر گذاشته و اقتصاد جهانی را با بحران مواجه ساخته است. این مساله باعث شد تا ایالات متحده و بریتانیا در راستای ائتلاف و ماموریت بین‌المللی برای «پاسداری از رفاه» حملات هوایی را به اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دهند و جبهه جدیدی از درگیری‌های مرتبط با جنگ در غزه را بگشایند.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید