احتمال قطع کمک‌های نقدی آمریکا به عراق به‌دلیل نفوذ رژیم ایران

صدور حکم بازداشت ترامپ نقطه عطفی برای نمایندگانی است که نگران مصادره کمک‌های آمریکا به عراق به سود تروریست‌های ایرانی هستند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

قانونگذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به وبسایت «واشینگتن فری‌بیکن» گفته‌اند که قصد دارند به‌دلیل «نفوذ رژیم ایران» در ساختارهای سیاسی، نظامی و امنیتی عراق کمک نیم میلیارد دلاری آمریکا به این کشور را قطع کنند، چرا که به نظر آنها این کمک به جیب «تروریست‌های ایرانی» می‌رود.

بر این اساس، قانونگذاران جمهوری‌خواه، با استناد به نفوذ رو به رشد نیروهای نیابتی ایران در عراق، در حال بررسی طرح‌هایی برای قطع کمک مالیات‌دهندگان آمریکایی به این کشور به عنوان چهارمین دریافت‌کننده بزرگ کمک‌های امنیتی ایالات متحده هستند.

به گفته فری‌بیکن، جمهوری‌خواهان به‌ویژه از این قضیه دلخورند که دادگاهی در عراق ماه گذشته برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» بابت قتل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین «نیروی قدس» سپاه پاسداران ایران، حکم بازداشت صادر کرد، و می‌گویند این نشانگر نفوذ روزافزون رژیم ایران در دستگاه قضایی عراق است.

جیم بنکس، نماینده ایندیانا و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در این باره به فری‌بیکن گفت: «پرزیدنت بایدن چشمان خود را بر روابط رو به رشد عراق با ایران بسته است. دولت بایدن بدون پروا از بازیگران شرور خارجی حمایت مالی می‌کند. کنگره باید به دقت نظارت کند که دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی در خارج از کشور به کجا می‌رود.»

جو ویلسون، نماینده کارولینای جنوبی و عضو کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان که رئیس کمیته فرعی خاورمیانه نیز هست، در این باره گفت صدور حکم بازداشت ترامپ یک «نقطه عطف» برای نمایندگانی است که نگران مصادره کمک‌های آمریکا به عراق به سود «تروریست‌های ایرانی» هستند.

به گزارش فری‌بیکن، کمیته پژوهشی جمهوری‌خواهان که بزرگترین تشکل جمهوری‌خواه کنگره است، بارها در طرح بودجه سالانه خود خواستار کاهش کمک‌های آمریکا به عراق شده است. با نظر به اینکه جمهوری‌خواهان اکنون کنترل مجلس نمایندگان و کمیته‌های تخصیصی آن را در دست دارند، کمک‌های نقدی آمریکا به عراق ممکن است به‌زودی قطع شود.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید