مجله «تبلت»: جنگ در اوکراین سرنوشت الیگارش‌های یهودی را در هاله‌ ابهام فرو برده است

الیگارش‌های یهودی در خارج خود را به عنوان افراد خیّر و انسان‌دوست معرفی می‌کنند، اما در داخل «ابزارهای پوتین» برای کنترل جامعه یهودی هستند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

مجله «تبلت» در مقاله‌ای به بررسی این مساله پرداخته که چگونه حمله روسیه به اوکراین، سرنوشت الیگارش‌های یهودی روس که سالیان متمادی تلاش می‌کردند هم با «دیکتاتوری» در روسیه بسازند و هم در جامعه جهانی چهره‌ای «لیبرال» از خود ارائه دهند را در هاله ابهام فرو برده است.

رومن آبراموویچ، میلیاردر نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مالک اسبق باشگاه فوتبال بزرگ بریتانیایی چلسی، سرآمد این الیگارش‌های یهودی است. در عین نزدیکی به پوتین، آبراموویچ یکی از فعال‌ترین افراد در امور بشردوستانه و خیریه با تمرکز بر امور یهودیان در سرتاسر جهان است.

طبق برآورد «مجله تبلت»، آبراموویچ در مجموع حدود نیم میلیارد دلار به خیریه‌های یهودی در سراسر جهان کمک کرده است. او دارای تابعیت اسرائیل نیز هست. با این وجود، وقتی که وی خواست هواپیمای شخصی خود را برای فرار از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در اسرائیل نگه دارد، پاسخی سرد گرفت و مجبور شد بلافاصله خاک این کشور را ترک کند.

میخائیل فریدمن، پیتر آون و ژرمن خان سه الیگارش یهودی روس دیگر هستند که کمتر از آبراموویچ شناخته‌شده‌اند. فریدمن که بنیانگذار «آلفا بانک» است، به همراه شرکای تجاری دیرینه خود آون و خان، متولی سازمانی بشردوستانه است که از یهودیان روس‌زبان در سراسر جهان حمایت می‌کند. با حمله پوتین به اوکراین، هر سه آنها تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

به گفته «تبلت»، الیگارش‌های یهودی روس «کارکرد دوگانه» دارند. آنها اگرچه می‌توانند در خارج از روسیه خود را به عنوان افراد خیّر و انسان‌دوست معرفی کنند، اما در داخل روسیه، آنها «ابزارهای پوتین» برای کنترل جامعه یهودی این کشور هستند، و در این امر او را یاری می‌رسانند، چرا که چاره‌ای به جز اطلاعت از فرمان «مرد قدرتمند روسیه» ندارند. پوتین خود اخیرا به شدت به الیگارش‌ها حمله کرد و آنها را «عامل نفوذی غرب» نامید.

«تبلت» نتیجه می‌گیرد که تلاش‌های الیگارش‌های یهودی روس برای راه رفتن بر روی خط باریک میان دیکتاتوری و دموکراسی، با حمله پوتین به اوکراین برای همیشه نقش بر آب شد. امروز قواعد بازی برای این آلیگارش‌ها تغییر کرده است، و همچنان که جنگ در اوکراین پیش می‌رود و بحران‌های بین‌المللی عمیق‌تر می‌شود، سرنوشتی تیره و تار در انتظار الیگارش‌های یهودی روس خواهد بود.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید