واشینگتن: تهران درصدد ارائه موشک‌های بالستیک به مسکو است

مقامات کشورهای غربی می‌گویند جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد برای روسیه از مسکو در جنگ اوکراین حمایت می‌کند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی گفت، ایران در اقدامی که قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند، صدها هواپیمای بدون سرنشین را به روسیه تحویل داده است.

به گفته گرینفیلد، ایران در حال آمادگی برای ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه است.

مقامات کشورهای غربی می‌گویند، جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد برای روسیه، از مسکو در جنگ اوکراین حمایت می‌کند.

کیریلو بودانوف، رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین پیشتر تصریح کرده بود که روسیه برای بروزرسانی زرادخانه موشکی خود با ایران همکاری خواهد کرد.

او گفت، روسیه تاکنون از 540 پهپاد ایرانی برای هدف‌ قرار دادن نیروگاه‌های برق اوکراین استفاده کرده است.

به گفته بودانوف، به‌موجب قراردادی که تابستان گذشته بین تهران و مسکو امضا شد، روسیه 1700 پهپاد را از ایران دریافت خواهد کرد. عملیات تحویل این پهپادها در چند مرحله صورت خواهد گرفت.

این مقام ارشد اطلاعاتی اوکراینی افزود، مسکو در قبال این پهپادها دانش خود را در زمینه صنایع نظامی در اختیار ایران قرار می‌دهد.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین هم در اظهاراتی که پیشتر منتشر شده بود، خواستار «برچیدن» مراکز ساخت پهپادهای ایرانی و بازداشت عرضه‌کنندگان این تسلیحات شد.

پودولیاک در توییتی نوشت، جمهوری اسلامی «تحریم‌های بین‌المللی را آشکارا تحقیر می‌کند.»

او با ضرورت خودداری از اعمال «تحریم‌های غیرموثر»، خواستار نابودی مراکز ساخت پهپادهای جمهوری اسلامی شد.

نیروی هوایی اوکراین پیشتر اعلام کرده بود که از میانه ماه سپتامبر موفق به انهدام ده‌ها پهپاد ایرانی شده است. تهران در روزهای گذشته بارها ادعای «حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین» را تکذیب کرده است.

چند مقام آگاه پیشتر به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته‌ بودند دولت بایدن یک کارگروه ویژه‌ تشکیل داده تا بررسی کند که چگونه قطعات ساخت ایالات متحده و غرب، از جمله میکروچیپ‌های ساخت آمریکا سر از پهپادهای انفجاری ساخت ایران درآورده‌ که در جنگ علیه اوکراین به کار گرفته می‌شوند.

به گفته مقاماتی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند، تحقیقات دولت آمریکا در هفته‌های اخیر با وجود گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن مسکو برای افتتاح کارخانه برای تولید پهپادهای ایرانی در داخل روسیه به عنوان بخشی از معامله با تهران، تشدید شده است.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید