فراخوان‌های گسترده در اعتراض به کشته‌شدن کیان پیرفلک و دیگر کودکان‌

خبرگزاری «هرانا» اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه پنج‌شنبه بیست و ششم آبان در اعتراضات ایران 381 نفر کشته شدند که 57 تن از آنها کودک بودند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
5 دقيقه (Reading time)

در پی کشته‌شدن کیان پیرفلک، کودک 9 ساله اهل ایذه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شامگاه چهارشنبه 25 آبان، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی به همراه خانواده‌های کشته‌شدگان آبان خونین 98 برای روز شنبه در سراسر دنیا فراخوان تجمع داد.

در این فراخوان آمده است: «روز شنبه نوزدهم نوامبر (28 آبان) دوباره در خیابان‌های جهان خواهیم بود. برای جانباختگان آبان، برای کیان عزیز، برای ایذه و بوکان و زاهدان و سنندج و ده‌ها شهر دیگر، برای جلوگیری از اعدامِ جوانان، برای گفتن از شجاعت، برای رسوا کردن آدمکش. دوباره همین شنبه.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز دعوت مذکور را در صفحه توییتر خود منتشر کرده است.

خانواده کیان پیرفلک هم در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که روز جمعه ساعت 10:30 صبح از مقابل اداره برق قدیم ایذه به سمت مزارستان، پیکر این کودک را تشیع خواهند کرد.

جوانان محلات تهران نیز در فراخوانی اعلام کرد: «به نام خدای رنگین کمان، حکومت کودک کش اینبار کیان پیرفلک‬⁩ را از ما گرفت. ‏از بختیاری‬⁩‌های غیرتمند استان خوزستان می‌خواهیم فردا باحضور متحدانه خود در مراسم خاکسپاری فرزندعزیز وطن لرزه بر تن حاکم جلاد بیاندازند. شروع مراسم از ساعت 10:30 صبح جمعه در محل اداره برق قدیم ایذه.»

این فراخوان با تقدیر از بازاریان کشور برای برگزاری اعتصاب روزهای 25 و 26 آبان تاکید کرده که «پیروزی ما در شکست جمهوری اسلامی است و ما راهی جز پیروزی نداریم. هیچ چیزی جلو دار مردم انقلابی نخواهد بود، حتی باران گلوله‌های جنگی که دیروز از بوکان و ایذه تا سمیرم و سنندج بر سر مردم روانه کردید.»

همزمان، نهادهای حقوق بشری و صنفی اعلام کردند که شمار کودکان کشته‌شده در جریان درگیری روز چهارشنبه در ایذه به سه نفر افزایش یافته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای، هویت یکی از کودکان کشته‌شده در ایذه را «سپهر مقصودی ۱۴ ساله» اعلام کرده است.

این تشکل صنفی نوشته سپهر مقصودی، شامگاه 25 آبان با شلیک گلوله «ماموران» کشته شد.

پیشتر در گزارش‌هایی اعلام شده بود که یک نوجوان 13 ساله به نام «آرتین رحمانی» نیز در جریان تیراندازی چهارشنبه شب در ایذه کشته شده است.

در همین رابطه، پیکر «آیلار حقی» نیز قرار است جمعه 27 آبان، راس ساعت 9 صبح در آرامگاه «وادی رحمت» تبریز به خاک سپرده شود.

در فراخوانی که به همین مناسبت منتشر شده، آمده است: «با شرکت در مراسم‌های آیلار، ضمن ابراز همدردی، از خانواده او در برابر اشرار رژیم شیطانی حمایت کنیم. خانواده زندانیان و جانباختگان را با این قاتلین بالفطره تنها رها نکنیم.»

بنا به گفته شاهدان، آیلار حقی دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز و شهروند تبریزی، در جریان اعتراضات تبریز در 25 آبان، در شرایطی که به یک ساختمان پناه برده بود، توسط نیروهای امنیتی به پایین پرتاب شد و به علت فرو رفتن میلگرد در جسمش در دم جان داد.

منابع خبری نیز از بازداشت پدر و عموی آیلار حقی خبر داده‌اند.

از سویی، هنگامه قاضیانی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون ایران، پنج‌شنبه 26 آبان با انتشار پستی اینستاگرامی، رژیم جمهوری اسلامی را «حکومت بچه‌کش» خواند و نوشت: «از ظلم به بچه‌های فلسطین گفتین اما به نام حکومت بچه‌کش نام‌تان در تاریخ ثبت شد.»

قاضیانی با اعتراض به کشتار شمار زیادی از معترضان توسط نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات ضدحکومتی در سراسر ایران گفت: «52 کودک رو، در زمان کوتاهی به قتل رسوندین. اگر کودکی رو هم نکشتید، روحشو کشتید، پدرش، مادرش رو برای همیشه ازش گرفتید. بس نیست؟»

مهتاب کرامتی، بازیگر نیز به دلیل کشته‌شدن کودکان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با انتشار پستی در اینستاگرام کناره‌گیری خود را از سمت سفیر یونیسف در ایران اعلام کرد.

کرامتی در استعفای خود نوشت: «من مهتاب کرامتی، همیشه جایی بودم که بتوان برای کودکان کاری کرد. کناره‌گیری خودم را از یونیسف اعلام می‌کنم.»

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه پنج‌شنبه بیست و ششم آبان، در اعتراضات ایران 381 نفر کشته شدند که 57 تن از آنها کودک بودند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 16088 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 2097 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید