بیست و سومین روز خیزش مردمی ایران؛ بازداشت دانش‌آموزان در مدارس

سازمان حقوق بشر ایران از کشته‌شدن دست‌کم 185 نفر در اعتراضات سراسری خبر داد

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
3 دقيقه (Reading time)

بیست و سومین روز اعتراضات سراسری در ایران در حالی آغاز می‌شود که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در برابر ساختمان دانشگاه تجمع کرده و خبرهایی از بازداشت دانش‌آموزان معترض توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گزارش شده است.

دانشجویان دانشگاه باراجین قزوین نیز، یک‌شنبه 17 مهر در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید» را سر دادند.

در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشجویان دانشکده هنر نیز به معترضان علیه جمهوری اسلامی پیوستند و با شعار «خیابونا غرق خون، استادامون خفه خون» خواستار حمایت هرچه بیشتر استادان و مدرسان دانشگاه از این خیزش سراسری شدند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که گروهی از دانش‌آموزان در فردیس کرج، امروز در خیابان‌ها حضور پیدا کرده و شعار «نیکای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» سر دادند.

شماری از کسبه و مغازه‌داران در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران و مریوان، در پی فراخوان از پیش اعلام شده، امروز اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.

معترضان در فردیس کرج، شب گذشته نیز با فریادهای «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «ما بچه‌های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم»، «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما» به خیابان‌ها آمده و علیه سران و رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

از سوی دیگر، حساب «1500 تصویر» در توییتر خبر داد که نیروهای «لباس شخصی»، یک‌شنبه 17 مهر به برخی مدارس یورش برده و اقدام به بازداشت دانش‌آموزان کرده‌اند.

درپی به آتش کشیدن کانکس‌های نیروی انتظامی در شهر‌های مختلف ایران توسط شهروندان معترض، کانکس‌های‌ پلیس از برخی مناطق از جمله بازار شوش و محله فلاح برداشته شدند.

گروه «جوانان محلات تهران» نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، از تشکیل گروه‌های جوانان محلات در سایر شهرستان‌ها خبر داد. گفته می‌شود این گروه به‌دنبال سازماندهی اعتراضات خیابانی در ایران است.

سازمان حقوق بشر ایران، عصر شنبه 16 مهر، از کشته‌شدن دست‌کم 185 نفر طی اعتراضات سراسری جاری در کشور خبر داد. این سازمان گزارش داد که احتمالا 19 کودک نیز در این اعتراضات کشته شده‌اند.

بنا به گزارش‌ها، بسیاری از شهرهای ایران شب گذشته شاهد اعتراضات گسترده بود و ویدیوهایی از همراهی نیروهای پلیس با مردم نیز منتشر شد.

در همین رابطه، پیام‌هایی از سوی مقامات نهادهای امنیتی و نظامی مانند سپاه و بسیج برای برخی شهروندان ارسال شده و از آنها خواسته شده به‌دلیل کمبود نیرو خود را به واحدهای ذی‌ربط معرفی کنند.

اعتراضات ایران در حالی هفته چهارم خود را آغاز می‌کند که حضور اعتراضی مردم متشکل‌تر و سازمان یافته‌تر شده و به گفته ناظران، جوانان معترض خیزش گسترده مردمی را به‌سوی مبارزه هدفمند خیابانی ارتقا داده‌اند.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید