خشم و نفرت عمومی در واکنش به قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد تهران

محمود صادقی، نماینده پیش مجلس ایران از علی خامنه‌ای خواسته در ارتباط با حادثه قتل مهسا امنیی، نظیر موضع پیشین خود که برای جورج فلوید گرفته بود، موضع‌گیری کند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
4 دقيقه (Reading time)

در پی اعلام جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، زن 22 ساله کُرد که بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد تهران پیکر نیمه جان او تحویل بیمارستان کسری داده شده بود، شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با اعلام انزجار، خشم و نفرت خود را نسبت به عملکرد رژیم حاکم بر این کشور و دستگاه‌های سرکوب‌گر آن ابراز کردند.

فضای شدیدا امنیتی

همزمان با آن ویدیوهایی که جمعه 25 شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان از جو سنگین امنیتی در مقابل بیمارستان کسری، محلی که مهسا امینی در آن بستری بوده و جان باخت، منتشر شده است.

در همین راستا صفحه توئیتر «1500 تصویر» که اخبار اعتراضات در سال‌های اخیر در ایران را پوشش می‌دهد با انتشار ویدیویی از مقابل بیمارستان کسری تهران، از جو سنگین امنیتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف این بیمارستان خبر داد. در این ویدیو، به وضوح حضور پرشمار نیروهای لباس شخصی و امنیتی و ضد‌شورش ایران دیده می‌شوند که سعی در متفرق کردن معترضان احتمالی را دارند.

هشتگ از شما بیزاریم

در واکنش به قتل این دختر جوان، کاربران بسیاری با راه‌انداختن هشتگ «از شما بیزاریم»، نفرت و انزجار خود از رژیم حاکم بر ایران را ابراز کردند.

واکنش ورزشکاران

حسین ماهینی، از بازیکنان سابق تیم پرسپولیس تهران نیز در حساب «توئیتر» خود، عبارت «از شما متنفریم» را با هشتگ مهسا امینی استفاده کرده است.
علی‌رضا جهان‌بخش، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران نیز با نشر پوستر اعتراضی حاوی تصویری از میدان آزادی و متن «و موهای دخترانمان که با کفن پوشیده می‌شود»، در اینستاگرام خود به حجاب اجباری و قتل مهسا امینی واکنش نشان داد.

واکنش هنرمندان

اصغر فرهادی، کارگردان معروف سینما و برنده جایزه اسکار نیز در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، پیش‌تر نسبت به کما رفتن این دختر جوان واکنش نشان داده و نوشت: «ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی پایان. ما شریک این جنایتیم.»

با اعلام خشم و انزجار عمومی در پی حادثه قتل این دختر جوان توسط گشت ارشاد، برخی از مسئولان ایرانی نیز به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داده‌اند. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به وزیر کشور خود، احمد وحیدی، دستور داده است که این موضوع را پیگیری کند. وحیدی هم به معاونان و زیردستان خود دستور داده که ماجرا را «فورا» پیگیری کنند.

خباری نیز مبنی بر نامه «رسمی» انسیه خزعلی، معاون زنان و امور خانواده ابراهیم رئیسی منتشر شده که از وزارت کشور خواسته سریعا رسیدگی کند

خامنه‌ای موضع‌‌گیری کند

از سویی به‌رغم خواست محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس از علی خامنه‌ای، رهبر ایران برای موضع‌گیری در این رابطه، خامنه‌ای و نهادهای نزدیک به او، از جمله سپاه پاسداران که نیروهای خود را برای سرکوب هر گونه اعتراض احتمالی به محل جان باختن این دختر جوان در مقابل بیمارستان کسری گسیل کرده‌اند، تاکنون جز سرکوب، واکنشی نشان نداده‌اند.

محمود صادقی جمعه 25 شهریور در توییتی از خامنه‌ای خواست که مثل موضع پیشین خود که برای جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که مرگ او حین بازداشت توسط پلیس آمریکا، اعتراضات بسیاری را ایجاد کرده بود، موضع‌گیری کند. علی خامنه‌ای که این روزها گمانه‌هایی درباره مرگ او منتشر شده، آن زمان در سخنرانی خود گفته بود، «مردم را می‌کشند و زبانشان هم دراز است.»

مهسا (ژینا) امینی، اهل سقز برای سفر با خانواده خود به تهران آمده بود که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد و انتقال به بازداشتگاه وزرا، بر اثر ضرب‌ و جرح به‌ دست ماموران گشت ارشاد دچار مرگ مغزی شده و پس از آن در بیمارستان کسری جان باخت.

حکومت ایران پیش از این نیز بارها در برخوردهایی بسیار خشن، با زنانی که به زعم آن‌ها «بدحجاب» هستند برخورد کرده است. ویدیوهایی که در ماه‌های اخیر از زیرگرفتن یک مادر که فرزندش را گشت ارشاد با خود می‌برد و فریادهای او که گفته بود «دخترم مریض است»، اعتراضات بسیاری را ایجاد کرده بود.

همچنین اخبار مربوط به شلیک گشت ارشاد به پای رضا مرادخانی، عضو تیم ملی بوکس ایران که در فروردین‌ماه با همسر و فرزند 11 ماهه‌اش برای پیاده‌روی به پارک پردیسان تهران رفته بودند نیز مخالفت‌های بسیاری را حتی در میان خود نیروهای وفادار به نظام ایران ایجاد کرد.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید