تایید حکم‌‌‌ زندان دو فعال عرب در دادگاه تجدیدنظر خوزستان

دو کنشگر اهوازی، عبدالله چلداوی و صالح تامولی طرفی در پی برگزاری تجمع در اعتراض به مصادره زمین‌های کشاورزان عرب، توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز دستگیر شدند

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

حکم زندان دو فعال مدنی عرب اهوازی که مجموعا به هشت‌سال حبس محکوم شده بودند، توسط دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان به تایید رسید.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» جمعه 17 دی 1400، گزارش داد که شعبه 13 دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان، حکم زندان عبدالله چلداوی و صالح تامولی طرفی (منابی) را تایید کرده است.

بر اساس رای این دادگاه، حکم زندان سه ساله تامولی طرفی و پنج‌ ساله چلداوی با اعمال ماده 134 قانون مجازات اسلامی تایید شده است.

صدور احکام زندان برای این دو کنشگر مدنی به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» بوده است.

کریم دحیمی، فعال عرب در خصوص این پرونده به هرانا گفته است که این حکم در خصوص بازداشت این شهروندان در تجمعات اعتراضی سال 96 که در مخالفت با «مصادره غیرقانونی» زمین‌های کشاورزی صورت گرفته بود، صادر شده است.

به گفته دحیمی:«این افراد همچنین با پرونده‌ای دیگر در دادگاه انقلاب اهواز روبرو هستند که در این خصوص تاکنون حکمی برای آنها صادر نشده است.»

گروهی از کشاورزان عرب روستای جلیزی بالا در استان ایلام در سال 96 برای مقابله با مصادره زمین‌های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در آن زمان، گزارش شده بود که سازمان «اتکا» که زیر نظر ارتش ایران است مدعی مالکیت بخشی از زمین‌های کشاورزی منطقه دشت عباس شده است. با این‌حال، کشاورزان با استناد به اسناد رسمی خود را مالک زمین‌ها دانستند.

به‌دنبال شروع اعتراضات، نیروهای انتظامی با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم، به سمت معترضان هجوم آوردند و اعتراضات را به خشونت کشاندند.

در آن تاریخ، منابع محلی گزارش داده بودند که طی آن، چند نفر از روستاییان معترض بازداشت شدند.
عباس چلداوی غافلی و صالح تامولی طرفی، در 17 آذر 1396، پس از برگزاری تجمع اعتراضی در کوی علوی اهواز به همراه چندین تن دیگر از معترضان به مصادره زمین‌های روستای جلیزی از توابع دشت عباس، توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و پس از انتقال آنها به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، با تامین قرار وثیقه به طور موقت از زندان شیبان اهواز آزاد شده بودند.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید