مدیرکل آژانس درباره خطرات بزرگ تاسیسات اتمی اوکراین هشدار داد

رافائل گروسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجهیزاتی را برای اندازه‌گیری میزان پرتوهای هسته‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

با افزایش نگرانی‌های بین‌المللی در مورد ایمنی تاسیسات هسته‌ای در اوکراین، در گرماگرم ادامه درگیری‌ها برای سی و هفتمین روز متوالی میان نیروهای روسیه و اوکراین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خطرات بزرگی که ممکن است این تاسیسات را تهدید کند، هشدار داد.

گروسی در کنفرانس مطبوعاتی جمعه، یکم آوریل، پس از دیدار با مقامات روسی تاکید کرد که فهرستی از تدابیر به منظور تامین امنیت تاسیسات هسته‌ای را به مسکو و کی‌یف ارائه کرده و با طرفین در مورد اهمیت حفظ ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای در جریان جنگ جاری، گفت‌وگو کرده است.

کارشناسان فنی

گروسی همچنین افزود که آژانس، تجهیزاتی را برای اندازه‌گیری میزان تشعشعات هسته‌ای، در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.
او همچنین بر اهمیت حضور میدانی کارشناسان فنی آژانس سازمان ملل متحد، برای کمک و مداخله سریع‌تر در صورت بروز هرگونه حادثه هسته‌ای یا مشکل در هر یک از تاسیسات هسته‌ای اوکراین، تاکید ورزید.

گروسی افزود که کارشناسان آژانس هنوز در میان درگیری‌های نظامی گرفتار هستند و نمی‌توانند آن‌طور که باید، عمل کنند.

مدیرکل آژانس، همچنین اعلام کرد که «در اسرع وقت»، هیئت اعزامی برای کمک و پشتیبانی آژانس به نیروگاه چرنوبیل در شمال اوکراین را مدیریت خواهد کرد که اولین ماموریت از مجموعه هیئت‌های اعزامی برای اطمینان از ایمنی هسته‌ای در اوکراین خواهد بود.

«دیداری بسیار مهم»

گروسی ساعاتی پیش اعلام کرده بود که با الکسی لیخاچف، مدیرکل شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه «روس اتم» و دیگر مقامات بلندپایه این کشور درباره آخرین تحولات مربوط به نیروگاه چرنوبیل، گفت‌وگو داشته است.

او دیدار با طرف روسی در کالینینگراد را «بسیار مهم» توصیف کرد و افزود: «دو طرف در مورد مسائل دیگر نیز صحبت کردند.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنج‌شنبه اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های رسیده از کییف، نیروهای روسی که کنترل نیروگاه چرنوبیل را در دست داشتند، مدیریت آن را به مقامات اوکراینی واگذار کرده و از آن تاسیسات خارج شده‌اند.

روس‌ها در اولین روزهای تهاجم نظامی به اوکراین، کنترل تاسیسات اتمی چرنوبیل را به دست گرفته و برای مدتی از خروج یا ورود تکنسین‌های مسئول تعمیرات و نگهداری و تردد شیفت‌های کاری جلوگیری کردند.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید