45 اتوبوس در راه ماریوپل برای نجات غیرنظامیان

شهر بندری ماریوپول پس از بمباران شدید توسط ارتش روسیه و بحرانی‌شدن شرایط انسانی در آن، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

با اعلام آتش‌بس موقت توسط روسیه در شهر ماریوپول، مقامات اوکراینی 45 اتوبوس برای انتقال غیرنظامیان این شهر واقع در جنوب شرق کشورشان اعزام کردند.

ایرینا فریشوک، دستیار نخست‌وزیر اوکراین، پنج‌شنبه، 31 مارس، در ویدیویی در کانال تلگرامی خود اظهار داشت: «صلیب سرخ جهانی به‌طور رسمی به ما اطلاع داد که روسیه آماده گشایش یک کریدور انسانی از ماریوپول به سوی زاپروژیا از طریق بندر بردیانسک است.»

فریشوک همچنین افزود که برای این جابجایی تعداد 45 اتوبوس به‌سوی ماریوپول اعزام خواهد شد.

از سویی ایوان واتسون، سخنگوی صلیب سرخ با اشاره به حضور یک تیم از این سازمان جهانی در ماریوپول، از روسیه و اوکراین خواست تا با دقت شرایط اجرای انتقال غیرنظامیان را مهیا کنند چرا که به گفته او جان ده‌ها هزار نفر در گرو اجرای درست این توافق است.

او به خبرگزاری «رویترز» گفت که به‌دلیل محدودیت‌های لجستیکی و امنیتی، عملیات جابجایی شهروندان ماریوپول از فردا جمعه 1 آوریل آغاز می‌شود.

وی افزود، با این حال موفقیت این عملیات انسانی به تعهد دو طرف، انتخاب مسیر درست جابجایی و به زمان تعیین‌شده برای این عملیات بستگی دارد.

ویرانی‌ها در شهر بندری ماریوپول
ویرانی‌ها در شهر بندری ماریوپول

ماریوپول پس از بمباران شدید توسط ارتش روسیه و بحرانی‌شدن شرایط انسانی در آن، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد.

نیروهای روسیه چندین هفته است شهر ماریوپول را در محاصره خود داشته و نبردهای سنگینی در خیابان‌ها و حومه آن در جریان است.

وادیم پویچنکو، شهردار ماریوپل هم هشدار داد، با توجه به فقدان غذا و قطع برق، این شهر در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داشته و خواستار جابجایی همه 160 هزار ساکن آن شد.

پیشتر مقامات ماریوپول از کشته‌شدن بیش از 1000 شهروند این شهر خبر دادند و همزمان مسئولان روسی و اوکراینی یکدیگر را به نقض آتش‌بس و ممانعت در جابجایی غیرنظامیان از این شهر متهم کرده‌اند.

شهر بندری ماریوپول در کرانه دریای آزوف به‌دلیل قرارداشتن در مسیر میان مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه، اشغال شده توسط روسیه، از ابتدای تهاجم نیروهای روسی در 24 فوریه گذشته به هدف اصلی مسکو تبدیل شده است.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید