سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار نشر اسناد مخالفت خروج از افغانستان شدند

در این اسناد که شامل تلگراف‌هایی است درباره وخامت سریع اوضاع امنیتی افغانستان قبل از خروج ایالات متحده از این کشور، هشدار داده شده بود

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» گزارش داد که جمهوری‌خواهان مجلس سنای ایالات متحده در حال افزایش فشارها بر وزارت امور خارجه این کشور هستند تا تلگراف‌های مخالفت با خروج از افغانستان را نشر کند.

بر اساس گزارش‌ این روزنامه، جمعه 18 فوریه، سناتور جیمز ای، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته است، این اسناد مجموعه‌ای از شواهد است و نشان می‌دهد که دولت بایدن هشدارهای مقامات دولت پیشین افغانستان در مورد پیش‌بینی سقوط سریع این کشور را نادیده گرفته است.

در این تلگراف‌ها اشاره شده که حکومت پیشین افغانستان درباره وخامت سریع وضعیت امنیتی این کشور قبل از خروج نیروهای ایالات متحده، هشدار داده بود.

این سناتور جمهوری‌خواه گفته است: «خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان اعتبار این کشور را خدشه‌دار کرده و به قیمت جان آمریکایی‌ها تمام شده است. این عمل تلاش‌های واشنگتن برای اطمینان از این‌که افغانستان دیگر هرگز به‌ پایگاهی برای حملات علیه ایالات متحده تبدیل نخواهد شد را به عقب انداخته است.»

این سناتور جمهوری‌خواه سنای ایالات متحده گفته است: «مردم آمریکا مستحق شفافیت هستند.»

واشنگتن تایمز نوشته است، این تلگراف‌ محرمانه به طور مستقیم ادعاهای جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و سایر مقامات این کشور مبنی بر این‌که فروپاشی سریع دولت افغانستان و هرج‌و‌مرج ناشی از آن غیرقابل پیش‌بینی بود را رد می‌کند.

با این حال، ویپ جان تن، یک سناتور دیگر جمهوری‌خواه گفت: «علی‌رغم درخواست‌های مکرر، وزارت امور خارجه (آمریکا) از ارایه نسخه‌ای از تلگراف 13 ژانویه و شرح تغییرات و نتیجه آن به کمیته روابط خارجی سنا خودداری کرده است.»

ویپ جان تن تأکید کرد که مردم آمریکا شایسته نگاهی به روند تصمیم‌گیری و بررسی هشدارهای نادیده گرفته شده پیش از خروج آمریکا از افغانستان هستند.

جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا تاکید کردند که به تلاش‌های خود برای پاسخگو نگه‌داشتن دولت بایدن ادامه می‌دهند.
این در حالی است که برخی از محتویات این تلگراف‌ها در ماه اوت 2021 هنگام خروج ایالات متحده از افغانستان، توسط «وال استریت ژورنال» فاش شد.

طبق گزارش این روزنامه، در آن زمان 23 کارمند مستقر در سفارت ایالات متحده در کابل، در 13 ژانویه در مورد فروپاشی احتمالی نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان هشدار داده و خواستار افزایش تلاش‌های تخلیه شده بودند اما دولت بایدن این هشدار را نادیده گرفته بود.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید