ویدیو؛ موشک سرگردان چینی در اقیانوس هند سقوط کرد

از صحرای ربع الخالی سعودی و اردن گذشت و در اقیانوس هند سقوط کرد

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:
فعال‌سازی حالت خواندن
100% Font Size
2 دقيقه (Reading time)

به دنبال انتشار خبر سقوط و متلاشی شدن موشک سرگردان چین در اقیانوس هند از سوی این کشور، شبکه‌های اجتماعی کلیپ‌های ویدئویی متنوعی از لحظه‌های گذر این موشک از آسمان تعدادی از کشورهای عربی را منتشر کردند.

یکی از اعضای «برنامه ردیابی ماهواره‌ای مرکز فضایی بین‌المللی» ویدئویی از بقایای موشک سرگردان چین را 10 دقیقه قبل از سقوط در اقیانوس هند در نزدیکی دریای عرب، در حالی که از آسمان امان پایتخت اردن عبور می‌کرد، ضبط کرده است.

همچنین اسکادران شماره 18 کنترل فضایی وابسته به نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا، گفته است که آخرین بار موشک چینی را در حالی که از صحرای «ربع الخالی» در سعودی می‌گذشت، مشاهده کرده است.

سقوط بقایای موشک در اقیانوس هند

مقامات چینی بامداد روز یکشنبه نهم ماه می اعلام کردند که قسمت بزرگی از موشک پس از ورود به جو زمین به صورت تصادفی بر روی اقیانوس هند متلاشی شد.

کارشناسان انتظار داشتند بقایای این موشک در اقیانوس هند سقوط کند زیرا آب 70٪ سطح زمین را می پوشاند. اما در عین حال بازگشت کنترل نشده بدنه بزرگ این نوع موشک، ترس و نگرانی از خسارات احتمالی را افزایش داده بود. اگر چه برخی مراکز فضایی احتمال سقوط این موشک در مناطق خشکی را بسیار کم می‌دانستند.

موشک «لونگ مارش 5B» که حدود 21 تن وزن دارد، در تاریخ 29 آوریل از جزیره «هاینان» چین به وسیله فضاپیمای بدون سرنشین «تیانهی» که اولین ایستگاه فضایی دائمی چین است، به فضا پرتاب شد. اما این موشک غول‌پیکر در تاریخ 2 می از مسیر خود منحرف شد و با سرعتی باورنکردنی در حدود 27000 کیلومتر در ساعت به دور زمین می‌چرخد. طی روزهای گذشته موشک سرگردان چینی کانون توجه رسانه‌های سراسر جهان بود. به طوری که بسیاری از خبرگزاری‌ها برجسته جهان بخشی از اخبار خود را به سرنوشت این موشک سرگردان و اینکه بالاخره در کجا سقوط خواهد کرد، اختصاص دادند.

بیشترین بازدید موضوعات مهم

بیشترین بازدید