.
.
.

راز دفاع رسانه‌های حزب‌الله از قطر چیست؟

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:

پس از قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی و اسلامی با قطر و آغاز بحران این کشور، رسانه‌های وابسته به حزب‌الله لبنان و در راس آنها شبکه المنار و همچنین شبکه العام ایران، روزنامه‌های الاخبار، البناء و العهد روند هجوم به قطر را متوقف کرده‌اند. این اتفاق پس از آن رخ داد که پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی و پادشاهی بحرین، پرده از روابط مشترک و پنهانی ایران و قطر برداشتند.

یکی از نتایج این روابط پنهانی دیدار وزیر امور خارجه قطر با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و توافق میلیارد دلاری برای آزادی 26 گروگان قطری بود. توافقی که بخشی از توافق بزرگتر برای تخلیه شهروندان چهار شهرک محاصره شده در حومه دمشق بود و به نام "توافق چهار شهر" معروف شد. بنابر این توافق هزاران شهروند سوری از حومه دمشق به حومه ادلب و برعکس کوچانده شدند. شهروندان از مناطق تحت محاصره رژیم بشار اسد در حومه دمشق رانده شده و به جای آنان ساکنان مناطقی که در حومه ادلب تحت محاصره گروه‌های اسلامی قرار داشتند، آورده شدند. همه این توافق که به موجب آنها هزاران انسان آواره شدند، در مقابل تنها یک چیز بود؛ آزادی تعدادی از شیوخ قطری که توسط یگان‌های حزب‌الله عراق گروگان گرفته شده بودند.

پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک پادشاهی عربی سعودی، امارات و بحرین و بسته‌شدن مرزهای این کشورها با قطر "برای حمایت از امنیت این کشورها از خطرات تروریسم و بنیادگرایی"، این رسانه‌ها که پیش از آن در دشمنی با قطر گوی سبقت را از هم می‌ربودند، به همراه نهادها و رسانه‌های وابسته به حزب‌الله به دفاع از قطر و ترکیه روی آوردند. اتحاد جهانی علمای مقاومت که از سوی ایران تامین مالی می‌شود، یکی از همین رسانه‌ها بود.

روزنامه العهد لبنان، وابسته به حزب‌الله، بر تعداد گزارش‌هایش در تمجید از قطر افزود و به آنچه "توطئه خلیجی" نامید پرداخت. در یکی از همین گزارش‌ها تحت عنوان "جنگ نرم خلیج علیه قطر" این روزنامه ادعا کرد که فهرست شکایت‌های پادشاهی عربی سعودی، خالی از همه اقدامات صلح عربی است که سعودی در سال 2002 در نشست بیروت ارائه کرد، پیشنهادی که قطر از طریق شبکه الجزیره آن را محکوم کرد و این کشور کوشید مسیر خود را از صف یکپارچه کشورهای خلیج و خصوصا در زمینه ایران جدا کند.