.
.
.

بحران رسانه‌های آمریکایی پس از انتشار جزئیات پرونده ترامپ و روسیه

ایگور دانچنکو که منبع اصلی پرونده روابط دونالد ترامپ و روسیه است، توسط وزارت دادگستری آمریکا به ارائه اطلاعات دروغین به اف‌بی‌آی متهم شده است

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:

پس از این‌که اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی»، منبع اصلی پرونده «روابط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و روسیه» موسوم به پرونده «استیل 2017» را به اتهام «دروغگویی» بازداشت کرد، رسانه‌های آمریکایی وارد بحران جدیدی شدند.

این رسانه‌ها، از سال 2017 این خبر را تحت پوشش ویژه قرار داده و بدون این‌که از منبع اطمینان حاصل کنند با ایراد اتهاماتی به ترامپ، از این خبر به‌عنوان ضربه‌ای علیه او استفاده می‌کردند.

این پرونده باعث آغاز تحقیقات جامع اف‌بی‌آی درخصوص منشأ روابط ترامپ و روسیه شد اما بعدها مشخص شد که اتهامات نادرست است و در نتیجه، نویسنده این پرونده به «دروغگویی» و «کلاهبرداری» متهم شد.

ایگور دانچنکو، تحلیلگر 43 ساله روسی که منبع اصلی پرونده روابط ترامپ و روسیه بود، توسط وزارت دادگستری آمریکا به ارائه اطلاعات دروغین به اف‌بی‌آی متهم شده است.

به‌گفته وب‌سایت «آکسیوس»، این موضوع یکی از فاحش‌ترین اشتباهات روزنامه‌نگاری در تاریخ معاصر به شمار می‌آید. اشتباهی که حتی پس از آشکار شدن آن، رسانه‌های آمریکایی به آن واکنش گذرایی نشان دادند.

پوشش گسترده این پرونده که از صحت آن اطمینان حاصل نشده بود، باعث ایجاد یک جنجال رسانه‌ای در اوایل دوران ریاست‌جمهوری ترامپ شده بود. این جنجال رسانه‌ای به شکل‌گیری و پیشبرد ادعای «تبانی دونالد ترامپ و روسیه» کمک کرد.

به گفته «آکسیوس»، این جنجال رسانه‌ای باعث ایجاد شکافی بزرگ در روابط بین دونالد ترامپ و رسانه‌ها در اوایل دوران ریاست‌جمهوری او شد.

روزنامه «واشینگتن‌پست» پس از بازداشت منبع اصلی این پرونده و انتشار جزئیات آن، روز جمعه بخش بزرگی از دو مقاله خود را در این زمینه، که بر اساس ادعاهای نادرست نوشته شده بود، تصحیح و حذف کرد.

اریک ومپل، منتقد رسانه‌ای این روزنامه، به طور مفصل درباره اشتباهات واشینگتن‌پست و سایر رسانه‌های دیگر نوشته‌ای منتشر کرده است.

ساختمان واشینگتن پست
ساختمان واشینگتن پست

تارنمای خبری «بازفید» که با انتشار کامل این پرونده در سال 2017، جنجالی رسانه‌ای به پا کرده بود، اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای حذف این پرونده از وب‌سایت خود ندارد و تنها به اضافه کردن یادداشت «این اتهامات تائید نشده و گزارش حاوی اشتباهاتی است»، اکتفا کرد.

بن اسمیت، ستون‌نویس «نیویورک‌تایمز» که در زمان انتشار این پرونده، سردبیر «بازفید» بود، به «آکسیوس » گفته است: «منطق من در مورد انتشار این پرونده تغییر نکرده است.»

این تارنما در شکایتی که در سال 2018 انجام گرفت، از تصمیم خود دفاع کرد و گفت، از آن‌جایی که اف‌بی‌آی تحقیقاتی را درخصوص روابط کمپین ترامپ و روسیه آغاز کرده است، این پرونده بدون توجه به محتوای آن ارزش انتشار را دارد.

با این وجود، سایر رسانه‌های بزرگ که این خبر را تحت پوشش ویژه قرار دادند، پس از دستگیری منبع این پرونده، کمتر خود را در معرض دید قرار داده‌اند.

«سی‌ان‌ان» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» دو رسانه بزرگ آمریکایی، درخصوص این‌که قصد دارند در پوشش خود از این پرونده تجدیدنظر کرده یا آن را اصلاح کنند، هنوز به درخواستی پاسخ نداده و اظهارنظر نکرده‌اند.

دیوید کورن، رئیس مجله «مادر جونز» پیش از انتخابات سال 2016 در مورد این پرونده اطلاع‌رسانی می‌کرد. او به سوال اریک ومپل، مبنی بر این‌که آیا قصد تصحیح اطلاعات این پرونده را دارد یا خیر، پاسخ داد: « اولویت من پرداختن به موضوعی بسیار بزرگ‌تر یعنی حمله روسیه و همکاری ترامپ با پوشش مسکو بوده است.»

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نیز به «آکسیوس» در این زمینه گفته است: «ما از سوال‌های مهمی که پس از اتهامات اخیر مطرح شده، آگاه هستیم و به ارائه گزارش و پیگیری این تحقیقات از نزدیک ادامه می‌دهیم.»

«آکسیوس» از جمله رسانه‌هایی بود که این پرونده و یا گزارش‌های اصلی مبتنی بر اطلاعات این پرونده را منتشر نکرده بود. به گفته «آکسیوس»، اشتباهات پرونده «استیل 2017» شکاف بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا را عمیق‌تر خواهد کرد.