.
.
.

آیا کوبیدن میخ بر در و دیوار باعث شفای درد دندان می‌شود؟

منتشر شده در: آخرین به روزرسانی:

آیا شنیده باشید که در گوشه‌ای از شهر کابل پایتخت افغانستان، با کوبیدن یک میخ بر در و دیوار یک زیارت، درد دندان تان شفایاب می‌شود؟ بلی، «زیارت شاه طاووس» کوچه‌ی خرابات شهر کهنه‌ کابل، جایی‌که در و دیوار و درخت‌اش همه از میخ پُر است. میخ یا کوکه‌های خورد و کلانی که حساب‌اش به میلیون‌ها خواهد رسید.

مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک روز یکشنبه 28 آوریل نوشت، به ‌روایت مرد کهن سال «مجاور زیارت» که نام خود را هم نگفت، می‌گوید: «هردانه میخ مربوط به یک نفر است که به‌ خاطر مرادخواهی و شفایابی درد دندان در هرگوشه‌ از در و دیوار این مکان کوبیده شده ‌است».

او با اشاره به ‌یک تخته‌ پُر از میخ که در داخل زیارت آرشیو شده، می‌گوید که در مورد گذشته‌ها و چگونگی رواج میخ ‌کوبی چیزی نمی‌داند؛ اما از این دروازه‌ قدیم زیارت هویداست که این رسم از چندین سده به ‌این‌سو به‌جا مانده ‌است.

نمی‌خواست، پای گفت‌وگو با خبرنگار پیک بنشیند. اما در پاسخ به ‌این‌که رابطه‌ درد دندان با کوبیدن میخ بر در و دیوار این مکان، یعنی چه و چطور…؟

همین ‌قدر گفت: «شاه طاووس، از دوستان خدا و صحابه پیامبر است. شفا دهنده خداست و این‌ها نزد خدا وسیله می‌شوند؛ چراکه خداوند اون‌هاره دوست داره...».

دراین هنگام یک بانوی جوان آمد و از نزد این مجاور، یک دانه میخ را در بدل ده افغانی خرید. پس‌از آن‌که میخ را بر یکی از پایه‌های مقابل درب زیارت کوبید، با لمس کردن دست بر دروازه‌ زیارت و دعای زیرلب، شتاب‌زده محل را ترک کرد و حتا حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار پیک ‌هم نشد.

بنابراین این گزارش، اعتقاد به زیارت و مکان‌های مقدس در میان شهروندان افغانستان، از گذشته‌های دور رایج بوده و هنوز هم در بیشتر خانواده‌های این کشور پا برجاست. هستند کسانی در میان مردم که باور دارند، مراد خواستن از مکان‌های مقدس سبب می‌شود تا به آرزوهای‌شان برسند و یا هم اگر مبتلا به بیماری باشند، با انجام دادن همان رسمی که در مکان‌های مقدس معمول است، صحت‌یاب می‌شوند.

سید میر 55 ساله باشنده‌ کوچه‌ی خرابات ناحیه اول شهر کابل که در نزدیک این زیارت زندگی می‌کند، می‌گوید که به کرامات این زیارت باور کامل دارد و گواه شفایابی چندین شهروند دیگر نیز بوده‌ است.

این مرد کابلی افزود: «مردان خدا مثل شاه طاوس، طبیبان معنوی هزاران بیماری‌اند که از هیچ‌کس پوشیده نیست و این تعلق به پاکی و صداقت هرشخص دارد که چه‌قدر به این دوستان خدا اعتقاد دارند».

به‌ گفته‌ این مرد کابلی و چندین باشنده‌ دیگر این محل، شاه طاووس مانند شاه دو شمشیره و دیگر صحابه‌ کرام در زمان لشکرکشی حضرت عثمان(رض) خلیفه‌ سوم اسلام به سرزمین خراسان کهن و افغانستان امروز، هنگام نبرد با ساکنان این شهر درآن زمان که غیراسلام بودند،‌ کشته شده و در همین‌جا به‌خاک سپرده شده‌اند.

بربنیاد معلومات صفحه‌ انترنتی شهرداری کابل، زیارت‌های تمیم انصار در شهدای صالحین، عاشقان و عارفان، پیربلند باغ‌ بالا، ابوالفضل مرادخانی، کارته سخی و ده‌ها زیارت دیگر نیز در شهر کابل وجود دارند که در اوایل سده‌ هجری شمسی برای ترویج دین اسلام در سرزمین افغانستان امروز، جهاد کرده‌اند و در نبردهای تن‌ به ‌تن با مردم غیراسلام (لشکر زنبیلک‌شاه و جیپال)، جان‌های شان را از دست داده و در همین‌جا مدفون شده‌‌اند.

اما این ‌که میخ‌ کوبی بر درو دیوار مرقد این صحابه چه رابطه‌ دینی، علمی و منطقی با مرادخواهی و شفایابی انواع بیماری دارد، مولوی کمال‌الدین حامد می‌گوید که این عمل، هیچ پایه‌ی دینی ندارد.

این عالم دین افزود، که برای شفایابی از بیماری و مرادخواهی، تنها تلاوت قرآن کریم و دعاست که از نظر روانی با دین تعامل دارد و دیگر رسم ‌ورواج‌های مانند میخ کوبیدن بر درودیوار زیارت، جز خرافاتی بیش نیست.

درحالی‌که به باور محبوبه نوری کارشناس ارشد روان پزشکی، بسیاری از دردها می‌تواند با اعتقاد به یک سنگ هم درمان شود. هرچند پایه‌ علمی ندارد و علم براساس تجربه و شناخت عمل می‌کند.

خانم نوری کوبیدن میخ در یک مکان مقدس را نیز، یکی از همین‌گونه اعتقادهای روان درمانی دانسته، می‌گوید: «درد و بیماری در بسیاری از موارد سبب مرگ آدم‌ها نمی‌شود، بل وقتی‌که می‌فهمند به یک بیماری شدید مبتلا هستند، در کوتاه مدت می‌میرند. یعنی از نظر روانی بدن انسان هر آنچه را در موردش فکر کند، همان‌طور عمل می‌کند».